lunes, 4 de noviembre de 2024

EMOZIOAK

EMOZIOAK, SENTIMENDUAK ETA NORTASUN PERTSONALA ETA PROFESIONALA


Christopher Dayren artikuluak, "Emozioak, sentimenduak eta identitate pertsonal eta profesionala" izenekoak, Pasión por enseñar obran sartua, hezkuntza-dinamika ulertzeko funtsezko gai bati heltzen dio, emozioek irakasleen identitatean eta haien praktika profesionalean duten eraginari. Irakaskuntzaren testuinguruan, emozioak ez dira soilik esperientziaren isla, baizik eta funtsezko osagai bat dira, hezkuntza-prozesuaren zati integrala. Dayk argudiatzen du irakaskuntza jarduera guztiz emozionala dela, eta irakasleek eduki akademikoa transmititzeaz gain, ikasleekiko, lankideekiko eta, oro har, hezkuntza-ingurunearekiko etengabeko interakzio emozionalean parte hartzen dutela. Interakzio emozional hori positiboa zein negatiboa izan daiteke, eta eragin nabarmena du irakaslearen identitatean, haren ongizatean eta jardun profesionalean eraginez.

Irakaskuntza ez da ezagutzak transmititzera edo zeregin pedagogikoak gauzatzera mugatzen; lotura afektiboak ere sortzen ditu, eta lotura horiek eragin zuzena dute irakasleek beren burua hautemateko moduan eta beren lanbidean nola sentitzen diren jakiteko moduan. Emozio positiboak, hala nola ikasleen aurrerapena ikustean norberaren gogobetetzea, lortutako lorpenekiko harrotasuna eta irakaskuntzarako grina, funtsezkoak dira irakaslearen motibaziorako eta konpromisorako. Hala ere, emozio negatiboek ere, hala nola estresak, frustrazioak edo akidurak, zeregin garrantzitsua dute, irakasleek etengabe egiten baitiete aurre zalantzazko edo segurtasunik gabeko sentimenduak eragin ditzaketen erronkei.

Testuan gehien nabarmentzen den puntuetako bat irakaslearen nortasun pertsonalaren eta profesionalaren arteko erlazioa da. Dayk dio ezin dela pertsona eta profesionala bereizi. Irakasle baten nortasuna bere esperientzien, emozioen eta hezkuntza-esparruko harremanen bidez eraikitzen da. Horrela, bere nortasun profesionala bere bizitza pertsonal eta emozionalarekin estuki lotuta dago. Lotura hori funtsezkoa da ulertzeko irakasleek nola egiten dieten aurre eguneroko zailtasunei eta nola eragiten dieten emozioek beren hezkuntza-jardunari. Ildo horretan, irakasleek ezagutza emateaz gain, beren emozioak eta ikasleenak kudeatzeaz ere arduratzen dira, inplikatutako guztien behar afektibo eta emozionalak aintzat hartzen dituen ikaskuntza-giroa sortuz.

Artikuluak, halaber, hezkuntza-testuinguruak irakasleen ongizate emozionalean duen garrantzia nabarmentzen du. Hezkuntza-politikak, lan-karga, gurasoen itxaropenak eta emaitzak lortzeko presioa irakaslearen egonkortasun emozionalari eragin diezaioketen faktoreak dira. Askotan, faktore horiek higadura emozionala eragiten dute, eta irakasleak gainpasatuta edo motibaziorik gabe sentitzera eraman ditzake. Ildo horretan, Dayk azpimarratzen du hezkuntza-erakundeek irakasleen garapen emozionala babestuko duen ingurune bat eskaini behar dutela, eta baliabideak eta espazioak eskaini behar dituztela, haien praktikari buruz hausnartzeko eta une zailetan laguntza jasotzeko. Irakaslearen ongizate emozionala balioetsiko duen, haren autonomia errespetatuko duen eta lankidetza-lana sustatuko duen lan-giroa funtsezkoa da irakasleek beren lana eraginkortasunez egin ahal izateko eta irakasteko grina mantentzeko.

Bere hausnarketan, Dayk azpimarratzen du irakasleen nortasun profesionala ez dela estatikoa, baizik eta denboran zehar eraikitzen dela, eguneroko lanean bizi dituzten esperientzia emozionalekin etengabe elkarreraginez. Irakasleen identitateak lan-testuinguruaren eta irakasleak ikasgelan sortzen diren erronka emozional eta akademikoei aurre egiteko moduaren eragina du. Identitate pertsonal eta profesionalaren eraikuntza horrek berekin dakar norberaren emozioei eta praktika pedagogikoari buruzko etengabeko egokitzapena eta gogoeta. Prozesu horretan, emozioak gida bat dira irakasleek beren jarduna hobeto uler dezaten eta, beraz, irakasteko modua hobe dezaten.

Dayren lanak irakaskuntzan emozioak aitortzeak duen garrantziaz hausnartzera gonbidatzen gaitu, ez bakarrik modu isolatuan gertatzen den fenomeno gisa, baizik eta hezkuntza-prozesuaren berezko zati gisa. Irakasleak ez dira edukian bakarrik adituak, egunerokoan sortzen diren emozioak kudeatzen eta bideratzen ere adituak dira. Gogoeta horrek, halaber, unibertsitateek eta hezkuntza-erakundeek etorkizuneko maisu-maistrak nola prestatzen dituzten zalantzan jartzera garamatza; izan ere, teknika pedagogikoak irakasteaz gain, beren emozioak ulertzen eta maneiatzen ere lagundu behar zaie. Irakasleen prestakuntzak ikuspegi integral bat izan behar du, garapen profesionala eta emozionala kontuan hartuko dituena, biak sakonki lotuta baitaude.

Beraz, funtsezkoa da etorkizuneko hezitzaileak osatzen dituzten hezkuntza-politikek eta erakundeek emozioek irakaskuntzan duten garrantzia aitortzea. Irakasleen ongizate emozionala sustatuko duen eta haien garapen pertsonal zein profesionala lagunduko duen giroa eskaintzea funtsezkoa da kalitatezko hezkuntza bermatzeko. Horrek irakasleei mesede egiteaz gain, eragin zuzena du ikasleengan. Izan ere, ikasleek ikasteko ingurune baten onura jasotzen dute, non irakasleak emozionalki orekatuta eta motibatuta dauden.



Nire ustez, Christopher Dayk planteatzen dituen ideiak ezinbestekoak dira irakaskuntza ulertzeko modu berriak eraikitzeko. Hezkuntza ez da soilik ezagutzen transmisioa; emozioek eta irakasleen nortasun pertsonal eta profesionalak funtsezko zeregina dute prozesu honetan. Nire ustez, irakasleen emozioak baloratzea eta haien ongizatea sustatzea lehentasuna izan beharko litzateke, ez bakarrik lan-esparruan, baita hezkuntza-erakunde guztietan ere. Horregatik, uste dut hezkuntza-politikek eta erakundeek baliabide gehiago bideratu beharko lituzketela irakasleei emozionalki indartzen eta laguntza-inguruneetan lan egiten laguntzeko. Azkenean, irakasleen ongizateak eragin zuzena du ikasleen bizitzan, eta hezkuntza bere osotasunean hobetzen du.





ERREFERENTZIAK:
Day, C. (2006). Emociones, sentimientos e identidad personal y profesional. En C. Day, Pasión por enseñar (pp. 59-76). Madrid: Narcea.

UNIR, La Universidad en Internet. (2012, 19 julio). Claves del rol de profesor, Christopher Day - UNIR [Vídeo]. https://www.youtube.com/watch?v=QxBn9Edi-NI

Pozo, J. C. (2024, abril 23). Todas las emociones de Del revés 2: cuáles son y cómo las han dibujado en Pixar [Argazkia]. Berreskuratua https://www.hobbyconsolas.com/listas/todas-emociones-reves-2-cuales-son-como-han-dibujado-pixar-1380932

















 

No hay comentarios:

Publicar un comentario

HAUR HEZKUNTZA ETA ZAINTZA

Zaintza kontzeptua azken urteotan gero eta garrantzitsuagoa bihurtu da hezkuntzaren esparruan, batez ere Haur Hezkuntzan . Zaintza ez da soi...